Tuesday 17 January 2012

Hidup Ini Penuh Dugaan

dalam hidup kita ni sentiasa dipenuhi dengan dugaan..dugaan dalam percintaan, dugaan dalam rumahtangga, dugaan dalam mendidik anak2, dugaan dalam persahabatan, dugaan dalam kerjaya dan dugaan dalam amalan hidup kita..

Dugaan dalam percintaan : korang pernah bercinta?? aku pernah gak, cinta monyet, cinta serius..dua cinta aku kandas di tengah jalan..tak dapat restu keluarga..takpalah, kalu dah maknya tak suka..tapikan itulah yang dikatakan tiada jodoh pasti ada hikmahnya..aku ni dulu pernah kerja pejabat tanah, jadi kenai la orang2 kat situ, ada le depa ni bercerita pasai xboyfriend aku nih..rupanyer dia ni jenis menyombong, bukan takat dia jer, mak pak dia pun sama, ish ish ish nasib baik aku tak kawin dengan dia..kalu tak, sapa nak kawan dengan aku??huhuu dah kiri kana rumah dia, depa gaduh..

dugaan dalam rumahtangga : ala sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri..adatlahkan ada benda yang tak kena, sorang masam, sorang tu plak pujuk..tapi apa2 pun jangan cari jalan mudah, cari orang lain..kalu cari orang lain pun, kalu perangai tak berubah, masalah sama juga yang akan timbul..inilah yang pentingnya kesefahaman, tolak ansur, jujur..tapi dua2 belah kena buat la, kalu satu pihak ja yang buat..hampeh la jadinyer..pernah baca paper statistik perceraian..membimbangkan..

dugaan dalam mendidik anak2 : hmmm ni yang susah nih..baru sekarang aku terasa, macam mana perasaan mak aku masa aku dok buat perangai kecik2 dulu..sian kat mak aku. sekarang nih, aku le pulak rasa..anak buat perangai, tak dengar kata, tapi anak aku kecik lagi..baru nak masuk 2 tahun, off course ler dia tak ikut sangat cakap aku..kecik g haa..tapi overall aku memikirkan cabaran di masa hadapan. kan sekarang ni banyakkkkk sangat masalah sosialnyer..naik takut aku bila membacanya...doa aku pada Allah, peliharalah anak aku dari perkara2 buruk..aminnn

dugaan dalam persahabatan : ada kawan yang kita boleh sandarkan bahu untuk menangis, ada yang kita cuma bleh setakat cakap2 saja, lebih pada tu, takyah ler..kang tak pasal2 semua orang tau masalah kita..ada yang memang jenis simpan rahsia, orang jenis ni yang best..boleh percaya..pernah dengar kawan makan kawan..jenis nih pun hampeh gak..baik tak yah kawan..aku ada ler sorang kawan yang asik pikir negatif jer..sampaikan kat laki dia pun dia pikir negatif memanjang..penat dah nasihat..kang laki dia jadi negatif betul baru padan muka..kita ni kena la jugak ada cemburu, syak sikit2, tapi jangan la sampai melampau2..berpada2 ler kan??

dugaan dalam kerjaya : haaaa ni pun masalah gak nih..kalu semua orang kerja tak membodek ok ler..kalu yang jenis membodek, habis ler..pakai tak naik lah ko..dok ler kat tahap tu sampai bila2..kat tempat aku pun ada gak..takper la, Allah nampak apa yang kita buat..

dugaan dalam amalan hidup kita : haaa yang ni cukup bahaya sebab yang dok hasut kita tu kita tak nampak..setan ler sapa lagi..hasut kita supaya ngumpat, malas keja, malas semayang, malas posa dan segala2nya..ni payah nak tempis nih melainkan dengan ingat bahawa hidup ini hanya sementara..jangan le malas semayang, bila time nak bangun semayang tuh, time ni ler depa ni pakat giat dok hasut kita jangan buat, sedangkan semayang tu pentingggg..ada juga yang ngasut kita supaya bagi derma pastu tanamkan sifat riak dalam diri..dah bagi derma, dalam hati dok ingat, aku bagi derma la, banyak dari ko bagi, nanti depa akan canang nama aku ler..nak lebih jelas, tengok ler crita tanah kubur, setiap jumaat jam 7.00 malam..

dah penat aku merepek..caucincauuuu

No comments: