Saturday 28 January 2012

Nasi Ayam Cu Biah

opsss kelmarin aku belajar buat nasi ayam..tok gurunya ialah maksu aku..nama dia salbiah, jadi aku taruk le nasi ayam cu biah..aku suka makan nasi ayam yang dia buat seeeedap le dari sesetengah kedai..tapi tak bleh le nak lawan nasi ayam periuk besar yang femes kat utara nih..yang tu memang marvellous beb...pagi2 buta, aku dah p kedai runcit cari barang nak masak..nasib baik le kat kedai melayu tu suma barang ada, tinggai ayam jer yang takder sebab pembekal lambat ngantar..beli tu beli ni habis le dekat 30 hengget..mahai bebenor barang sekarang ni yer..maklum ler aku jarang membeli, bila tingin nak masak jer baru aku p beli sendiri..selalu mak mertua yang beli dan masak..aku tukang bedal jer...
bahan2 yang diperlukan ialah :
halia, bawang putih, bawang merah - blender kasi halus
ayam potong ikut suka perap dengan sos tiram, rempah daging, serbuk jintan manis, kicap..lagi lama perap lagi sedap..
beras, ditoskan
ayam sebelum diperap perlu direbus dulu, kasi empuk.rebus kosong jer..
nasi tu kita tumiskan dengan 4 sekawan, boh bahan yang dikisar tadi, serai daun kari dan daun pandan..guna planta yer untuk nak tumis, tak pakai minyak biasa...
masukkan air ayam kat dalam periuk yang ditumis bahan tadi, pastu boh nasik, pastu tunggu mendidih, baru masukkan dalam periuk nasi elektrik..kacau nasi tu sekali sekala sebab nanti dia tak berapa masak..cu aku le kata, aku ikut je la..
untuk sup plak, boh minyak dalam periuk, masukkan bahan yang diblender, boh air, boh ayam, serbuk sup, sup bunjut, tunggu le masak...ala cam buat sup biasa ler..
untuk hiasan, letak ler daun salad, timun, tomato, 
untuk sos, blender cili merah plus bawang putih..masukkan gula sikt, asam jawa sikt..masak ler sampai mendidih ...atau pun biar cabai tu pekat, tutup ler api nyer..
idak le susah mana nak membuatnyer...tapi dah aku ni tak tahu, baru le dapat berguru cara nak buatnyer..
lain kali bleh ler buat lagi..fav aku nih...

No comments: